U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Beelddenken

Herkent u de uitspraak: "Het zit er wel in maar het komt er niet uit"? Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft een bijzondere gave: het zijn beelddenkers, ze zijn visueel ingesteld. Zij denken niet in woorden, maar in beelden (plaatjes).

‘Ik leer in beelden, jij onderwijst in woorden’
In iedere klas zitten wel één of twee beelddenkers. Vaak zijn het leerlingen die in de onderbouw nog wel goed lijken mee te draaien, maar in groep 3 problemen kunnen ervaren bij het lezen, schrijven en/of rekenen. De leerkracht kan er niet goed de vinger op leggen: het is een slimme, ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit…waar zit het probleem?

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, AD(H)D of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Bij beelddenkers is de rechter hersenhelft meer ontwikkeld dan de linker hersenhelft. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.

Het onderwijs sluit niet aan bij deze manier van leren, want de meeste mensen (95%) leren voornamelijk via het gehoor (auditief digitaal). Bij hen is de linker hersenhelft meer ontwikkeld. Slechts een kleine groep leert voornamelijk visueel. Bijles helpt dan onvoldoende omdat ze dan meer informatie op de ‘foute’ (talige) manier krijgen aangeboden.

Lees- en leerproblemen aanpakken met de training ‘Ik leer anders’
De training ‘ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de (visuele) manier van denken van het kind. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken.

Tijdens een korte training leert uw kind deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen. De methode helpt kinderen de weg te vinden in school, maar ook in de rest van hun leefwereld. Dit kan al op jonge leeftijd.

Beelddenkers hebben vaak moeite met:

  • Taal: spellen en lezen
  • Rekenen: tafels, plus- en minsommen
  • Onthouden van informatie
  • Concentratie: snel afgeleid
  • Organiseren en/of klokkijken

Om dit soort problemen op te lossen gebruiken we veel visuele middelen in de training. Daardoor kunnen de kinderen alles beter onthouden en begrijpen ze de stof sneller. Ze leren alles op te ruimen en te visualiseren. Zo komen de kinderen snel bij de lesstof en wordt leren echt leuk en makkelijker. 

Test beelddenken
Twijfelt u nog of uw kind een beelddenker is? Klik dan hier voor een test.